tirsdag, januar 31, 2006

Noget helt andet

Det er ikke så tit jeg (her på siden) skriver om volleyball for kvinder, som jeg ellers generelt rigtig godt kan lide (kvinder, altså). Men jeg går da ikke af vejen for at nævne det når der er en god lille konflikt debat.

Fortuna vandt for et par uger siden pokalfinalen, og nu er folk åbenbart begyndt at hviske om at det gjorde de kun fordi de havde et par amerikanere. Og så fejrer Fortuna endda triumfen ved at skaffe sig endnu en amerikansk spiller. Ikke noget der ville have vakt opsigt hos SK Aarhus' herrer, men i damernes elitedivision er det endnu ikke kutyme blandt topholdene at have udenlandske spillere, så de andre føler måske at konkurrencen bliver lidt ujævn.

Helt konkret har Holtes træner, Smølf blandt venner, drillet lidt ved at kalde dem for FortUSA i referatet af deres indbyrdes kamp. Det har Fortunas træner, Mikkel Hauge, så reageret på i sit referat fordi han føler det er uretfærdigt over for de hårdtarbejdende danske spillere på hans hold. Hvortil Smølf svarer...

Jeg skriver kun om det fordi det er interessant, ikke for at puste til nogen konflikt, for jeg kender begge trænere ganske godt personligt, og de er fornuftige mennesker som nok kan enes om at være uenige. William Menzel skriver også lidt om det i sit seneste referat og rammer nok plet ved at sige at de begge to må lære at leve med vilkårene.

Senest har Mikkel Hauge ret konstruktivt forsøgt at bringe debatten op på et højere niveau med et indlæg på Volleynet, som lægger sig i samme spor som Jordans tidligere indlæg om transfervinduer og begrænsning i antal udlændinge.

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det er en lidt tricky situation.

Men set med sortseer øjne kunne Fortun(s)a også have købt 3 spillere mere inden slutspillet.

Som det er idag kan man rimelig billigt købe sig til guldet. Fordi man jo egentlig kun behøver købe spillerne for 3 måneder.

Så istedet for at fortuna køber 3 udlændinge fra sæsonstart så kan deres danske spillere måske give dem en 5/6 i grundspillet og så kan de købe 7 spillere til start 1 februar, og det syntes jeg er lidt uheldigt.

Det er surt som træner at ens langvarige arbejde med danske spillere mod medaljer bliver stoppet af at en klub så lige køber 3 proffer.
Selvfølgelig vil det skabe irritation og "de køber sig til medaljer" holdningen.

Argumentet for købet er jo at de skal gøre resten af truppen bedre og udvikle dem. Jeg tror ikke (med al respekt for lotte), at Lotte er en fremtidens spiller set over de næste 5-8 år. Jeanette bør og skal igang med hendes egen professionelle karriere snart, og så er der en center og diagonal tilbage af startopstillingen.
Jeg syntes at det er lidt tomt at skulle sammenligne spillere offentligt som der bliver gjort.

At Mikkel feks mener at Eva Vennekilde er bedre end Maria Knøll og Smølf er uenig er en af de mere underlige diskutioner jeg har set, og det samme gælder deres fight om center pladsen mellem Anne Callesen og Lene Grøn.

Skal vi ikke bare tage en slapper og se hvem der har hvilke medaljer på om et par måneder, og så lade vores spillere vise hvad de kan på banen istedet for at lade trænerne køre dette trip :)

mvh
William

Borglund sagde ...

Hmmmm

Du har ret William, meget mærkelig måde at give udtryk for sine holdninger på ??? Det er da fuldstændig latterligt at snakke om spillere på andre hold på den måde. Hvis man vil have respekt omkring det man laver skal man respektere det andre render og laver. Lad vær med at opføre jer som i en børnehave det gavner ingen. Hvis i er utilfredse så slå de andre hold og husk at dem der vinder har ret.

Når det er sagt så er det da fuldstændig latterligt at der ikke er regler for hvornår man kan hive spillere ind. Lad os slå fast at Fortuna ikke gør noget forkert eller mod nogle regler, de gør det på deres måde. Hvis de ønsker at køre deres hold på en måde der for os andre er uforståelig er det sådan det er, hvis man er utilfreds må man skabe en debat i det rigtige forum og få tingene ændret. Det rigtige forum er ikke perfide kampreferater og en snak om at de sagde og nogle andre gjorde......kom nu

Det er tydeligt for enhver at udviklingen er gået hurtigere end mange havde forudset og det gælder også forbundet. Hvem havde troet at der ville være et hold med 6 udlændinge ligepludselig og at der i damerækken indenfor 1½ år ville være et hold med 3 udlændinge.

Jeg kan sagtens forstå Williams argument med at det er surt at se et langt seriøst arbejde giver et andet resultat fordi at der er andre der vælger en "hurtigere" vej.

Hvis vi havde tabt i pokalfinalen var jeg blevet skuffet, det faktum at det ville have været til et hold bestående af udlændinge havde gjort det langt langt værre...

Men lad os huske på at så længe man holder sig inden for reglerne må hver klub arbejde på den måde de synes bedst. Det er jo ikke kun antallet af udlændinge vi kan blive uenige om, problemet er at det har så stor indflydelse på resultaterne at man forsøger at appellere til en eller anden form for etik.

Som det er nu kan man hvis man bare er lidt smart og har dårlig moral (synes jeg)købe et mesterskab ingen nævnt ingen glemt.

Det er vores allesammens problem

Peter

Kasper sagde ...

Tak for indlæggene, som må stå for jeres egen regning på godt og ondt :-)

Når man snakker om regulering af ting som udlændinge, falder talen ofte på "forbundet". Jeg vil da bare lige slå fast at det i hvert fald ikke er i administrationen at man (vi) sidder og beslutter om der skal regler for hvor mange udlændinge klubberne må have osv.

Den slags er lagt ud i styregrupper, hvor folk er frie til at lade sig vælge ind og udøve deres demokratiske ret (eller udøve den uden at lade sig vælge ind). Nogle gange kommer det bare i debatindlæg til at lyde som en anklage mod forbundet når folk kritiserer reglerne. Men det er i høj grad klubbernes eget ansvar.

Anonym sagde ...

Håber iøvrigt ikke det forstås som om at jeg er bitter over de 3 udlænginge - for jeg syntes sgu det er helt fint.

Det jeg gjorde da jeg skrev var bare lige at tænke tanken videre idet man idag kan købe 7 gode spillere, og så kun have dem i 3 måneder og så vinde.

Men det tvivl jeg dog på sker i praksis.

Det gir en profilering af sporten med udlændingene, både indadtil men forhåbentlig også imod medier eftersom vi bedre kan sælge os som sport.

Men jeg må erkende at jeg langt hellere ville give alle 12 spillere 1000 kroner om måneden end at give 2 spillere 6000.

Det aller vigtigste punkt for mig er at skabe et mlijø hvor at de unge talenter kan så et stort mål i at komme der, og at dem der er på mit hold ikke blive nødt til at have studie, masser af volley og så et eller andet fritids job for at få det til at løbe rundt.

Men udlændinge jatak - og så må vi se om der nogensinde virkelig er nogle der køber et helt nyt hold til slutspillet :) - jeg tror det sgu ikke.

Set fra en positiv vinkel giver det også et godt argument i sponsorsøgning fordi man faktuelt kan sige at der er brug for mere kapital til at hamle op med 3 amerikanere i odense.

Og til slut bør jeg vil nævne at jeg så sandelig selv ingen planer har om at se guldmedaljerne sidde på andre end mit eget hold :)

Men det er sgu spændende i år på damesiden det er helt sikkert.

mvh
William

Anonym sagde ...

Jeg ved godt at debatten omkring udlændinge også er en debat omkring udviklingen af volleyball herhjemme. Og det er også legitimt at stille spørgsmål til det langsigtede i at anskaffe udlændinge. Men da jeg tiltrådte for snart 2 sæsoner siden, forsøgte vi at skaffe danske profiler til holdet, ved at tilbyde kontrakter. Ingen ville og dem der ovenikøbet kom til Odense, så ikke Fortuna som et sted de kunne få deres ambitioner opfyldt. I det hele taget er det nok svært at få danske spillere til at flytte, hvilket jeg langt henad vejen har sympati for. Men hvis man så stadig har ambitioner og står med 4-5 unge talenter men mangler nogen til at gå foran - hvad gør man så? Når man ser på de unge spillere fra dengang har vi fået udviklet dem en del. 2 er i truppen omkring landshold og der er omkring holdet yderligere 2 16 årige talenter i Freja og Kia. De har alle givet volleyball en chance og ofrer mere tid end før, fordi der gives noget igen. Det er rigtigt at vore udlændinge giver os resultater, men de giver os mulighed for at tilbyde mere til de andre spillere. Man kan sige at fremtiden vil vise, om det var kortsigtet. Men jeg tror på at udlændinge i dansk volley kan være med til at hjælpe de få talenter videre, men der skal selvfølgelig være en grænse for hvad man kan gøre. Moral eller ej, så skal der heller ikke være forskel på udlændinge eller danskere. Hvis nu f.eks. en af vore udlandsprofessionelle kommer hjem til semifinalerne, så er det vel at sidestille med alle andre. Følelsen af hårdt arbejde der bliver spildt i en modstanders klub kan ikke være bestemt af om spilleren kommer af sig selv eller om vedkommende har dansk pas.
Men der er behov for regler, og jeg vil være den første til at støtte dem. Vi skal bare passe på at de samme regler ikke stopper dem der skifter arbejdssted eller skole. Og hvordan gør man det?

Mvh
Mikkel Hauge