mandag, april 28, 2008

En observation om U19-DM

Der var U19-DM i weekenden, og selv om jeg ikke overværede begivenheden, har jeg fulgt den interesseret. En enkelt detalje er sprunget mig særligt i øjnene.

Da jeg læste holdpræsentationerne på volleyball.dk, HU19 og DU19 (pdf-filer), bemærkede jeg hvor unge spillerne egentlig er. Ikke overraskende er de under 19 (eller lige fyldt her i 2008), men faktisk er utrolig mange af dem også under 18 eller under 17.

Når det gælder tal, kan jeg godt lide at gribe tingene systematisk an, så jeg lavede lidt statistik:

HU19: 66 registrerede spillere
Født 89: 17
Født 90: 26
Født 91: 21
Født 92: 2

DU19: 90 registrerede spillere
Født 89: 18
Født 90: 25
Født 91: 28
Født 92: 14
Født 93: 5

Det bemærkelsesværdige for mig er at i både HU19 og DU19 er årgangene 90 og 91 større end årgang 89. Man skulle vel umiddelbart tro at den ældste tilladte årgang ville være bedst repræsenteret (på grund af bedre fysik og større erfaring), og at der så ville være færre og færre fra de efterfølgende årgange.

Det er jo fantastisk at der er hele hold der kan stille med de præcis de samme spillere igen til næste år i U19-rækken, og at stort set alle hold i hvert fald har grundstammen klar igen til næste år. Mikkel Hauge har skrevet lidt om mesterskabet og var imponeret over niveauet. Men ud fra ovenstående tal har jeg da svært ved at se at niveauet ikke skulle være endnu højere til næste år.

Årsagerne til forholdet kan jo være nok så interessante at diskutere, og de er sikkert mere komplekse end jeg kan sætte mig ind i med min begrænsede erfaring inden for ungdomsvolley. Men måske er det vores øgede rekruttering der har skabt større og stærkere ungdomsårgange i 90-91 og nedefter end i 89... Måske er det netop når spillerne bliver omkring de 18 at vi mister dem?

Måske er der ting der får statistikken til at snyde. Hvor var for eksempel Daniel Jonassen og Morten Gregersen fra Aarhus Volley/Lyseng? Ja, de var måske netop ikke med fordi de har slået igennem allerede på seniorniveau og derfor ikke har haft tid til at spille grandprix'er med et U19-hold.

Man kan jo også vende det hele på hovedet og sige at det er skidt at så mange 91'ere kan klare sig på U19-niveau fordi det et eller andet sted viser at vi ikke har nok stærke 89'ere. Men jeg tror nu jeg vil vælge den positive vinkel og glæde mig til at følge niveauet i kommende års DM'er.

Håber at få tid til at kigge lidt på U15- og U17-mesterskaberne i de kommende weekender i Københavnsområdet, og så er der jo pinselejr i Odense 10.-11. maj.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Kasper,

Meget interessant observation.

Der er nok mange faktorer der spiller ind men årgang89 og til dels 90, er i mine øjne de sidste små årgange inden at alle ungdomsprojekterne kommer til at vise sig.

Jeg kan huske da jeg selv spillede Ynglinge Dm, der var 1 spiller der deltog som junior og det var helt usædvanligt (jeppe Brinck).

Idag er det helt klart mest af nød, fordi der ikke er særlig mange ynglingehold.

Jeg tror ikke at det er fordi de stopper, som du er lidt inde på. Men jeg er ret overbevist om at årgang 89 altid har været ganske lille.

Jeg var ikke til ynglinge Dm og kigge, men uanset vurderingen af niveauet i år så kan man roligt regne med at det er meget højere om 2 år.

Jeg skal iøvrigt selv til u15 Dm, og der er niveauet ihvertfald højere end jeg kan huske at have set før.

/w

Kasper sagde ...

Hej William

Du har nok ret i, at forklaringen til dels skal findes i at de deltagende klubber simpelthen ikke har så mange 89'ere.

Forhåbentlig er de 35 deltagende 89'ere ikke de eneste volleyballspillere fra den årgang, men alt tyder da på at de efterfølgende årgange er væsentligt større, når der faktisk er flere deltagende 91'ere end 89'ere ved U17-DM.

Ved et tilsvarende mesterskab for håndbold eller fodbold kunne jeg forestille mig at man ville se en stor overvægt af 89'ere, nogle 90'ere og stort set ingen yngre.