torsdag, januar 08, 2004

Så går det løs

Mandag aften i tændstikæsken starter den resultatmæssigt vigtigste del af sæsonen. I efteråret havde vi naturligvis en svag forhåbning om at blande os i kampen om slutspilspladserne, men allerede efter nederlagene mod Spentrup og Gentofte havde den drøm fortonet sig i tågerne. Så handlede resten af kampen mere om at få nogle sjove og nyttige erfaringer.

Nu bliver det vigtigt igen, for nu starter elitekvalifikationen. Amager og Holte spillede den første kamp i går (Amagers referat må være på vej), og den sluttede 3-1 til Holte. I aften spiller ASV og Bedsted. Vi skulle have startet allerede tirsdag, men udekampen mod Rosenlund blev udsat på grund af manglende haltid.

Umiddelbart ligner det en vanskelig pulje, formentlig den stærkeste af de to. Alligevel har jeg svært ved at se andre end Holte, Rosenlund og os selv have en realistisk chance for at rykke op. Jeg forsøger mig med en subjektiv forhåndsvurdering af holdene.

Holte: Må være favoritter. Klubben har en kultur og en organisation der er gearet til elite, og man kan bare ikke forestille sig at Holte rykker ned. Måske har de endda nogle erfarne kræfter de kan trække på hvis det begynder at knibe. Men det burde det ikke, for de har allerede en stærk trup, som begyndte at spille rigtig godt mod slutningen af grundspillet.

Rosenlund: Der er ingen tvivl om at de har ambitioner om at rykke op. Som man kan se ved at følge linket, træner de for eksempel fire gange om ugen, som formentlig det eneste 1. divisionshold i Danmark. Så vidt jeg ved, er deres hold kun forstærket på en enkelt plads i forhold til sidste sæson. Det er til gengæld Thomas Sorth, som burde være en væsentlig forstærkning af deres angreb. På den anden side havde vi godt fat på dem i sidste sæson.

Bedsted KFUM: Jeg må indrømme at jeg ikke kender meget til dem. Jeg har set Flemming West udtale at de satser på at rykke op i eliten, men de var ikke overbevisende i sidste sæson og har også tabt to gange i 1. division vest, der efter min mening ikke så stærk ud i denne sæson. Jeg ville højst regne dem for outsidere, men måske er vi klogere efter aftenens kamp. De har at dømme efter linket den yngste Vestergaard-bror, Steffen, på holdet.

ASV Århus: De mistede de fleste af spillerne fra det hold som vi udspillede to gange i sidste sæsons elitekval. De fleste af de nuværende var andetholdsspillere da. Udmærkede spillere, men ikke med potentiale til eliten, tror jeg. De er min favorit til at slutte sidst.

Amager VK: De er med for første gang på det her niveau, og deres hold er en underlig blanding af unge spillere og spillere med masser af erfaring på lidt lavere niveau. De kan spille vældig godt forsvar og spille med god gejst, men jeg tror de laver for mange fejl og mangler lidt fysik for at spille med om elitepladserne. Outsider ligesom Bedsted.

Hvidovre: Nu vil det så vise sig hvad vi har fået ud af vores eliteerfaringer. Ud over Holte har de andre hold jo ikke mødt modstand på samme niveau som os. Vi har været for svingende indtil nu, og det har vi ikke råd til. Men jeg er ikke i tvivl om at vi har holdet til at rykke tilbage i eliten, som vi også viste i en del af efterårets kampe. Hvis det holder stik at Holte snupper den ene plads, så er det mit bud at den anden skal afgøres mellem os og Rosenlund.

Uddybende eller indignerede kommentarer er velkomne.