torsdag, november 18, 2004

Debatter

Der er en hel masse spændende debatter i gang i volleyball-verdenen, og selv om jeg vil forbeholde mig retten til ikke at have en stærk mening om alt, vil jeg da linke til et par af dem.

Først og fremmest debatten om Team Danmarks fremtidige støttekoncept, som kan få stor indflydelse på hvordan elitearbejdet (særligt landsholdsarbejdet) i volleyball vil se ud i fremtiden. Da debatten har haft betydning for mange mindre forbund, har den været i alle landsdækkende sportsmedier med tv-tid til blandt andre Eddy Madsen.

Man kan få et halvt overblik ved at søge på "team danmark" eller "støtte" i Volleynets nyheder.

Og så den ret interessante debat om volleyballs image og fremtoning i medier, til elitekampe osv. Rejst på Volleynet af Martin Olafsen.

Jeg har selv bevidst holdt mig ude af den debat, men den er interessant. Man kan måske også diskutere det smarte i at debattere i et offentligt forum om man bør "lyve" i medierne omkring årsagen til spillernes afbud.

Vi tager lige et hurtigt link til denne interessante sag, som vel egentlig har en sammenhæng med ovenstående.

Begge dele er nemlig udtryk for den overdrevne fokusering vi i volleyball har haft på vores profil og image. Som William fremstiller ovenstående sag, virker den ret absurd, og jeg synes hans pointe med at vi i højere grad bør fokusere på at skabe volleyball på højt niveau, er god.

Det er som om vi i mange år har bildt os ind at hvis bare rammerne ser enormt professionelle ud, så skal den gode volleyball nok komme af sig selv. Men mon ikke det forholder sig lige omvendt?

Mht. debatten på Volleynet ville den optimale løsning så ikke være at vi gjorde det så attraktivt og så vigtigt at spille elitebold at folk ikke melder afbud af årsager vi ikke kan forsvare? Så behøvede vi ikke diskutere hvordan vi bedst kan bortforklare det over for de (formentlig relativt få) mennesker der har tændt for dk4 uden i forvejen at kende til forholdene i dansk elitevolleyball.

Og Carsten Høll har en fin pointe når han skriver at det kan være ret ligegyldigt hvordan rammerne er, hvis selve produktet (niveauet i kampene) er for dårligt. Så var det ikke dér vi skulle sætte kræfterne ind i stedet? Det mener jeg vistnok. Hov, nu kom jeg sgu til at mene noget alligevel.

Ingen kommentarer: