onsdag, oktober 11, 2006

I kvartfinalen med vinderchancer

Fredag har på flere måder mulighed for at blive en smule historisk når vi tager imod Spentrup i Friheden kl. 20.00.

Det er en kvartfinale i pokalen, og det er tredje gang at vi er nået så langt, men nok første gang at vi har en realistisk vinderchance. I 2001 mødte vi DHG, og sidste år var det Middelfart, og begge kampe endte 3-0 til favoritterne.

Den primære årsag til at chancerne er så gode i år, er selvfølgelig at der før sidste års turnering blev indført fri lodtrækning før hver runde i pokalen. Det har givet os en heldig lodtrækning imod Spentrup, men det samme siger de vel om os. Hvis der havde været seedning, var vi jo nok kommet op imod et top 4-hold fra sidste sæson, og det var så formentlig blevet endestationen.

Debatten om lodtrækningssystemet er selvfølgelig i gang. Ikke så underligt når to af de største DM-favoritter, Gentofte og Marienlyst, mødes i kvartfinalen. Hos kvinderne har årets DM-finalister jo allerede mødt hinanden i 1/8-finalen.

Jeg er selv lidt splittet. På den ene side synes jeg det er fedt at mindre hold nu har en realistisk chance for at komme langt. På den måde må pokalen gerne adskille sig fra DM. Med det gamle system var der nogle gange en fornemmelse af at man slet ikke behøvede spille 1/8-finaler og kvartfinaler fordi seedningen stort set afgjorde hvem der kom i semifinalerne.

Omvendt er der selvfølgelig en risiko for at mange af de gode hold bliver slået ud tidligt. Risikoen for at alle de gode hold kommer i samme "halvdel", og at der kun kommer badehold i den anden halvdel, og at man derfor får en sløj pokalfinale uden sportslig værdi, er meget lille rent statistisk.

Hos mændene tyder meget jo på at tre ud af de fire bedste hold fra sidste sæson trods alt vil nå semifinalerne. Det vil altså sige at vi skal slå et af de hold (plus Spentrup først) for at komme i finalen. I så fald vil man vel ikke kunne sige at det har været rent lodtrækningsheld. Vi har også allerede slået ASV, som er ret stærke i år.

Debat:
  • Borglund synes at det er latterligt.
  • Jordan Hove skrev noget om det sidste år og syntes først at det var latterligt.
  • Siden hen ombestemte han sig.
  • 5 kommentarer:

    Anonym sagde ...

    Jeg vil på ingen måde bruge ordet latterligt. Men jeg vil godt sige, at jeg er imod det lodtrækningsprincip, vi har nu. Som du selv er inde på, så skal i måske blot lave en enkelt overraskelse for at nå i finalen (jeg anser det ikke for en overraskelse hvis I slår både ASV og Spentrup). Og i en pokal kan overraskelser vel godt forekomme?

    Skulle det ende med at blive Marienlyst mod Hvidovre i en finale, så må jeg tilstå, at jeg ikke har lyst til at tage turen til Fyn i marts for at se kampen. Det gør tror jeg heller ikke ret mange andre gør. Og det synes jeg er en skam.

    Anonym sagde ...

    Jeg synes at det gamle system med at sidste års placering i Danmarksturneringen havde betydning var endnu mere misvisende. Hvordan kan man seedes i pokalturneringen efter hvor godt man klarede sig sidste år i den alm. turnering.
    Så hellere fri lodtrækning...

    Men jeg så nu gerne at man lavede en "løs seedning", som betød at hold fra sidste års semifinaler i pokalturnering ikke kan mødes før semifinalerne igen. Så kan vi måske komme uden om at det vil blive en helt uattraktiv finale. Men der skal stadig være en speciel charme over pokalen og lodtrækningsheld...

    Mikkel Hauge

    Borglund sagde ...

    Sløj pokalfinale, Ikke attraktiv, en skam....... Jeg er ikke bange for at kalde det latterligt. Vi har i den grad problemer med synlighed i medier, antallet af elite agerende elitedivisionshold osv. Vi kan ikke tillade os at risikere en sløj/uattraktiv pokalfinale som er noget vores forbund satser så meget på. Charmerende kampe og resultater kan vi ikke bruge til noget, vi har brug for at vise det bedste vi har de få gange vi har chancen.

    Det bedste ville være fri lodtrækning men ikke før at antallet af hold med éns niveau tillader det, lad os få sat flag i lorten istedet for at alle håber ... Åhh gud nej lad os håbe de rigtige hold kommer i finalen så det ikke bliver pinligt nu der kommer folk og kigger. Det pinlige ville jo være hvis ingen kom og kiggede, hvis ikke en gang Allan gider så bliver det svært.

    Anonym sagde ...

    Som jeg ser det har Borglund fat i en vigtig pointe mht. antallet af hold.

    Med det gamle seedningssystem (1-8) faldt antallet af hold som jeg husker det år for år. Til sidst var man nede på omkring 20 hold. Det betød at 2. og 1. divisionshold fik en "fair" kamp inden de var sikre på at møde et tophold fra eliten. Det fandt 1. og 2. divisionsholdene åbenbart ikke interessant hvorfor der var tegn på at pokalturneringen ville ende med måske 12 deltagere.

    Når man har lavet fri lodtrækning tror jeg det har været for at gøre turneringen mere attraktiv for flere hold. Det kan alle vel være tilfredse med, da det jo også har direkte indflydelse på pengepræmierne! Jeg tror denne ændring vil gøre det mere attraktivt for flere hold at være med, og når enten Spentrup eller Hvidovre står i en seminfinale, tænker andre at det måske kunne være dem næste år.

    Ulempen er selvfølig at f.eks. Spentrup kan gå i finalen ved blot at slå et enkelt elitehold (personligt kunne jeg nok leve med det). Det er klart at det giver en risiko for en mindre god finale.

    Mit forslag er derfor at man siger at pokalfinalisterne fra året før tidligst kan mødes i en evt. finale. Så sikrer man at finalen har et vist niveau samtidig med at man giver de små hold lov til at drømme om at komme langt i pokalturneringen.

    Peter Kjellerup

    Williamsblog sagde ...

    Jeg er absolut heller ikke tilhænger af systemet.

    Pokalturnering skille sig i forvejen ud ved at man bare skal vinde en enkelt kamp for at komme videre.

    Det er charmen ved en cup turnering, charmen ligger slet ikke i at man teoretisk set kan komme i finalen uden at møde et elitehold på vejen.

    Når det er teoretisk muligt betyder det også at det vil ske, og personligt er jeg træt af at når vi endelig kommer i tv er det for noget fjollet. Og syntes ikke vi står og mangler et tv indslag om en pokalfinale imellem et semi prof hold og et 1 divisionshold der spiller finale stort set uden tilskuere.

    Det samme syntes jeg forøvrigt gælder hvis fortuna og Lyngby møde hinanden på semien på damesiden.

    Men større problem mener jeg nu heller ikke det er da de bedste jo vil vinde pokalen alligevel.

    mvh
    W